Menu
Kurier Praski logo
wtorek, 17 maja 2022
vistulian_czym_jest

VAT EU

 

Narracja:

Odprawy przesyłek z poza UE przez Pocztę Polską

Gra dla 3-6 osób

Na motywach gry: Memory

Rola graczy: Gracze wchodzą w rolę pracowników Poczty Polskiej S.A. odpowiedzialnych za doręczenie przesyłki ramach odprawy VAT EU

 

INSTRUKCJA

PRZYGOTOWANIE DO GRY

Wyciąć specjalne znaczniki imitujące stemple do pobrania lub wydrukowane w magazynie 7 szt.,

http://kurierpraski.pl/upload/stemple_do_01%20kopia.pdf

 

plansza do gry,

po 20 żetonów na gracza np. w formie monet (o obojętnym nominale) 1 moneta = 1 punkt doświadczenia.

Przykładowy tekst narracji do gry wraz z instrukcją.

Narracja na motywach Stanisław Lema

Jest 1 lipca 2021. Na tor bocznicy kolejowej w Sławkowie, wjechał pociąg towarowy. Wszyscy pracownicy naszej placówki od dawana oczekiwali jego przyjazdu. Paczki z tych wagonów jako pierwsze zostaną odprawione ze standardami strategii nr. S-18.

Rozpoczęcie gry: każdy gracz wybiera sobie osobę, którą będzie reprezentował w grze spośród 5 bohaterów – pracowników Poczty. Jeśli nie ma tylu graczy, gracze wybierają tylko tylu bohaterów ilu jest graczy, pozostali bohaterowie z gry zostają odrzuceni. Wysyczą własnoręcznie wypisane karteczki z imionami. Kolejność miejsc graczy może być przemieszana.

Gra polega na zapamiętywaniu kolorów stempli pocztowych (lub symboli na nich zawartych) i dopasowywaniu ich do kolorów pól i symboli na polach. Gracze będą wspólnie przesuwać jeden pionek (który symbolizuje paczkę/przesyłkę). Każdy gracz otrzymuje na wstępie 20 żetonów (tyle ile jest pól na planszy). Przed każdą swoją kolejką gracz kładzie żeton na wspólny ktoś (doświadczenia). Po odgadnięciu koloru stempla gracz przesuwa wspólny pionek na to pole o odpowiednim kolorze. Źle odgadnięty kolor na stemplu skutkuje brakiem ruchu w tej turze dla tego gracza i pozostawieniem punktu doświadczenia na stosie. Ruch w tych okolicznościach przechodzi na kolejnego gracza. Po dojściu pionka na pole z czerwoną gwiazdką i falą kasową zbierane są prze gracza wszystkie punkty doświadczenia ze stosu.

Po drodze znajdują się rozgałęzienia na które prowadzą odpowiednie stemple – z symbolem wykrzyknika. Z wejściem na to pole łączy się konieczność odpowiedzi na pytanie zagadkę.

 

Kto odpowie na zagadkę ma prawo przy kolejnym ruch wrócić na trasę podstawowo. Przy błędnej odpowiedzi pionek wraca na start. Pytanie czyta zawsze ten gracz, który w kolejnej turze będzie miał ruch. W ten sposób przebiega pierwsza runda - poprzez doprowadzenie paczki do końca planszy. Zwycięzcą pierwszej rundy jest gracz, który zdobędzie najwięcej punktów doświadczenia (żetonów).

Tym samym pierwsza runda (pierwsze okrążenie) będzie zapoznaniem się graczy z stemplami (szkolenie). Celem jest przetransportowanie przesyłki od pola „Klient zamawia towar z kraju spoza UE” do pola „Klient odbiera przesyłkę” czyli odebrania przesyłki przez adresata.

Druga runda (drugie okrążenie, bez zmiany ułożenia stempli) będzie odzwierciedleniem typowej pracy pracowników Poczty – wzbogaceniem rozgrywki będzie dodanie elementu czasu potrzebnego na realizację zadania. Realizacja tego zadania będzie polegała na kooperacji wszystkich graczy ze sobą. Zadanie to będzie zrealizowane poprzez 14 żetonów czasu ułożonych na początku tej rundy w „banku czasu” (każdy żeton symbolizuje jeden dzień). Jeśli gracz nie wskaże prawidłowo koloru stempla, żeton dnia będzie przekładany na stos „dni utraconych”. Przy odłożeniu 14-go żetonu na ten stos cały zespół przegrywa, jeśli przesyłka nie dotrze do adresata oznaczonego polem „Klient odbiera przesyłkę”. Gracze w tej rundzie nie inwestują własnych żetonów w celu odgadywania stempli.

Trzecia runda (trzecie okrążenie - bez zmiany ułożenia stempli) będzie odzwierciedleniem audytu działu kontroli wewnętrznej Poczty Polskiej – w tej rundzie nie mamy odczynienia a z przepływam informacji. Zasady z rundy drugiej pozostają bez zmian. Dodatkowo gra będzie wymagała podjęcia strategii, aby to odpowiedni gracze wchodzili na dedykowane sobie pola z zagadkami. Będzie to możliwe dzięki braniu „nadgodzin” lub wstrzymaniu przesyłki na danym polu (np. do wyrywkowej kontroli – jednak będzie to wiązało się ze stratą dnia). Cały nadzór będzie realizował gracz, który w pierwszej rundzie zdobył najwięcej punktów doświadczenia (żetonów). Tak wiec, do audytu szykują się:

Krzysztof (bohater 1) będzie odpowiedzialny za „weryfikację zawartości przesyłki” - to właśnie on będzie musiał odpowiedzieć na pytanie sprawdzające na polu (9).

Joanna (bohater 2) będzie odpowiedzialna za „Zawartość przesyłki niezgodną z deklaracją”. I to właśnie ona będzie musiała odpowiedzieć na pytanie sprawdzające na polu (10).

Stefan (bohater 3) – jest kurierem To on będzie odpowiedzialny za doręczenie „Kurier Pocztex”. To właśnie on będzie musiał odpowiedzieć na pytanie sprawdzające na polu (13).

Magdalena (bohater 4) - specjalista IT. To ona będzie odpowiedzialna za to, aby klienci otrzymywali wiadomości SMS oraz monitorowali przesyłkę w e-monitoringu. To ona będzie musiała odpowiedzieć na pytanie sprawdzające na polu (15).

Anna (bohater 5) – specjalista ds. należności. To ona będzie odpowiedzialna za to, aby dopilnować opłaty cła i VATu od klientów. To właśnie ona będzie musiała odpowiedzieć na pytanie sprawdzające na polu „Klient opłaca należności wraz z opłatą pocztową” (17).

 

Ciekawostka:

W tej 3 rundzie nie mamy odczynienia z tradycyjną przesyłka która jest przenoszona przez graczy. W tej rundzie mamy odczynienia z przepływam informacji (informacja jest wartością). Jest to charakterystyczny zabieg dla systemu Vistulian. Daje on możliwość wprowadzenia wielu rodzajów segmentów kart i pól przy zachowaniu bardzo prostej mechaniki rozgrywki. To jest gracze grają o informację często utożsamiając ją z inna wartością (np. Paczką Pocztową) a zarazem gra zyskuję na spójności.

 

Doposażenie: brak konieczności doposażania się graczy w jakikolwiek przedmioty (np. w kostkę do gry lub pionki). Istnieje konieczność wycięcia znaczników - „stempli pocztowych”, żetonów „punktów doświadczenia” - które w drugiej i trzeciej rundzie posłużą do odhaczania 14 dni na regulaminowe doręczenie przesyłki. Żetony, pionki i stemple proponuję wyciąć z papieru umieszczonego np. na okładce magazynu lub do pobrania pod QR kodem i samodzielnego wydruku. Same żetony można zastąpić np. monetami lub guzikami.

Atutem tego scenariusza jest załączenie w zestawie w gazecie wszelkich niezbędnych elementów do gry, łącznie z pionkami i żetonami bez konieczności dekompletacji gier innych producentów lub nabywania tych elementów oddzielnie w wyspecjalizowanych sklepach.

 

stemple

plansza

pytania

e-mail
Stemple do Gry paczka VAT EU
PDF
piątek, 17 września 2021

Komentarze

Nick
E-mail - nie jest wyświetlany w serwisie, służy do kontaktu z redakcją
Twój komentarz
Security Image
Nieprawidłowy kod
secpol - baner  artykuł

Informacyjna Gra Planszowa

Śmierć ostatniego z tygrysów żyjących w Warszawskim Ogrodzie Zoologicznym

Śmierć ostatniego z tygrysów żyjących w Warszawskim Ogrodzie Zoologicznym
  W miniony czwartek Warszawski Ogród Zoologiczny za pośrednictwem swych mediów społecznościowych przekazał informację o śmierci tygrysicy Ratu.
Czytaj więcej...

Gry Informacyjne

Gry Informacyjne
  Gry są obecne w kulturze praktycznie od początków istnienia znanych nam cywilizacji.
Czytaj więcej...

Co słychać w Centrum Praskim Koneser

Co słychać w Centrum Praskim Koneser
Pogoda ostatnio nas nie rozpieszcza.
Czytaj więcej...

Decydująca faza walki o Play-Off – SKK Polonia Warszawa podejmie zespół Ślęzy Wrocław, wicelidera Energa Basket Ligi Kobiet

Decydująca faza walki o Play-Off – SKK Polonia Warszawa podejmie zespół Ślęzy Wrocław, wicelidera Energa Basket Ligi Kobiet
    Ekstraklasowy zespół koszykarek Polonii Warszawa powraca do hali Centrum Sportu Wilanów, by w sobotę 5 lutego o godz.
Czytaj więcej...

Miesięcznik “Przystanek Grochów” najlepszym periodykiem wśród zakładów karnych i aresztów śledczych w Polsce.

Miesięcznik “Przystanek Grochów” najlepszym periodykiem wśród zakładów karnych i aresztów śledczych w Polsce.
I miejsce w VII Ogólnopolskim Konkursie “Szpalty za kratą” organizowanym przez Zakład Karny w Rawiczu dla miesięcznika “Przystanek Grochów” „Szpalty za kratą” Ogólnopolski konkurs „Szpalty za kratą” adresowany był do zespołów redakcyjnych – składających się z osób pozbawionych wolności – wydających periodyczne gazetki zakładowe.
Czytaj więcej...

Nieoczywiste rozmowy o dziejach świata. Poleca Freekonomia!

Nieoczywiste rozmowy o dziejach świata. Poleca Freekonomia!
Rewelacyjna podróż przez wieki jaką zaprezentowała nam autorka książki " Wędrówki przez czas" Pani Beata Janowska to zbiór wywiadów z najtęższymi umysłami historii Polski i Europy jaki obecnie nosi nasza umęczona ziemia.
Czytaj więcej...

Turniej piłkarski w Parku Skaryszewskim

Turniej piłkarski w Parku Skaryszewskim
Klub sportowy drukarz warszawa zaprasza wszystkich sympatyków piłki nożnej na wspólne świętowanie z okazji 103 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości!!!   W Parku Skaryszewskim oraz na Kamionkowskich Błoniach Elekcyjnych rozegrany zostanie w ramach obchodów Święta Niepodległości turniej piłkarski dla rocznika 2011.
Czytaj więcej...

Finał charytatywnej akcji #KoszulkaOdSerca

Finał charytatywnej akcji #KoszulkaOdSerca #KoszulkaOdSerca Akcja #KoszulkaOdSerca została przygotowana we współpracy z Fundacją Ronalda McDonalda, z którą jednostka posiada podpisane porozumienie o współpracy.
Czytaj więcej...

Freekonomia poleca!

Freekonomia poleca! Wydawnictwo MT Biznes
Czytaj więcej...

Freekonomia poleca!

Freekonomia poleca! Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Czytaj więcej...

Freekonomia poleca!

Freekonomia poleca! Mariusz Surosz "Praga. Czeskie ścieżki"
Czytaj więcej...

Trwa rekrutacja do Służby Więziennej

Trwa rekrutacja do Służby Więziennej Zapraszamy do zapoznania się z ofertą pracy w szeregach Służby Więziennej.
Czytaj więcej...

Freekonomia i KP polecają

Freekonomia i KP polecają Cixin Liu " O mrówkach i dinozaurach" Dom Wydawniczy Rebis
Czytaj więcej...
secpol - baner  artykuł

Nasz aktualny numer

Listopad 2020 nr. 19
Przydas.pl Sklep na facetów
zwolnieni z teorii
freekonomia
Przydas.pl Sklep na facetów

Pogoda

Kurs Walut

pion_koncepcja
sekacz
pion_koncepcja