Menu
Kurier Praski logo
wtorek, 16 sierpnia 2022
vistulian_czym_jest

Instrukcja Vistulian

Instrukcja Vistulian

Drodzy Czytelnicy!

Przedstawiamy Państwu grę Planszową zrlizaowaną zgdnie z Systemem Vistulian gdzie podczas rozgrywki wejdziecie w realia pracy redakcji tworzącej przewodniki lub gazety. W pierwszym Scenariuszu stworzycie Państwo osiem stron prasowych na podstawie rzeczywistych, aktualnych i wciąż wydawanych informacji. Gra czasu rzeczywistego pozwoli odtworzyć realia pracy redakcji gazety, gdzie kwestią istotną jest czas realizacji, dobór treści oraz „cięcie artykułów”. Poniżej znajdziecie Państwo instrukcję, która pozwoli rozegrać niejedną partię gry Vistulian w różnych scenariuszach. Znajdą się tu autorskie scenariusze redakcji, różne adaptacje już istniejących gier oraz propozycje naszych czytelników.

 

Scenariusz I, Redakcja

 

Do rozpoczęcia rozgrywki potrzebne będą:

  • Mapa-plansza do gry Vistulian (pobierz z obrazka poniżej kartę „Plansza do gry Vistulian”)
  • Talia Kart do gry Vistulian (do pobrania z obrazka poniżej z arkusza A4 lub z każdego publikowanego artykułu pod nim)
  • Mikro-karty żetonów z numeracją od 2 do 12 (Talia Kart Podstawowych do pobrania z obrazka poniżej)
  • Mikro-karty redaktorów (do pobrania z konkretnych artykułów lub z Talii Kart Podstawowych - jako Przewodnicy - obrazek poniżej)
  • Mikro-karty aktualnej tury lub kartka i długopis (wraz z Talią Kart Podstawowych do pobrania z obrazka poniżej)
  • Dwie kości sześcienne do gry (lub kości on-line, z których skorzystasz pobierając kartę z obrazka poniżej „Wirtualna kostka do gry”)

 

Nie posiadasz kości do gry? Skorzystaj z dedykowanego kodu QR na planszy lub kliknij w obrazek poniżej


Czas rozpocząć grę!

  • Rozdziel posiadane karty na talie: artefaktów, wydarzeń, obiektów, obszarów, zagadek, przewodników (redaktorów).
  • Pobierz z poszczególnych tali: artefaktów, wydarzeń, obiektów, zagadek po 3 karty i po 2 karty przewodników (redaktorów).
  • Przetasuj pozostałe karty tworząc z niej wspólną talię Zdarzeń.
  • Rozłóż karty żetonów na planszy - losowo jak na (Rys. 2).
  • Każdy gracz rozkłada 2 mini karty redaktorów, kolejność obowiązuje według wskazówek zegara zaczynając od najmłodszego gracza (dwa okrążenia).
  • Dysponując już 12 kartami gry, każdy z graczy stara się jak najszybciej skompletować 8 stron przyszłego periodyku.
  • Gracz rozkłada przed sobą karty rozdzielając je na 8 osobnych kolumn, które poprzez dokładanie do nich kolejnych kart stanowić będą strony periodyku (Rys. 1).
  • Każdy z graczy wykonuje rzut kośćmi sześciennymi do gry (jeden rzut na jedną turę) Suma oczek, które wypadną, wskazuje którzy gracze pobiorą karty z puli kart talii Zdarzeń.
  • Nowe karty pobierają gracze, których mini karty redaktorów sąsiadują na planszy z polem (żetonem), którego numeracja zgodna jest z sumą wyrzuconych kości.
  • Jeżeli gracze posiada dwie (lub więcej) karty redaktorów, które leżą na polach z żetonami liczbowymi odpowiadającymi sumie rzuconych w turze kości, gracz pobiera odpowiednio dwie lub więcej nowych karty z tali Zdarzeń. Odpowiednio po jednej dla każdego gracza.
  • Z pozyskanych kart gracze kompletują i dobierają pozyskane karty w celu ułożenia 8 stron gazety. Należy zwracać uwagę na współczynniki kart, które wskażą postępy w grze. (Rys. 1).
  • Gracz może dowolnie przekładać, w ramach 8 stron, posiadane przez siebie karty zwracając uwagę na ich współczynniki.
  • Jeśli posiadasz lub wylosowałeś karty Zagadek wykorzystaj je zadając pytania na nich umieszczone po kolei innym graczom, należy skorzystać z nich przed swoją turą, czyli przed rzutem kośćmi. Nie możesz przetrzymywać kart Zagadek!
  • Karty Zagadek służą do "skracania" artykułów. Gracz, który odpowie poprawnie na pytanie z Karty Zagadki może skrócić jeden ze swoich artykułów o wartość pierwszego parametru objętości np. 1/x/x. Jeśli gracz któremu zadasz pytanie nie odpowie na nie pobierasz dla siebie 3 karty z talii Zdarzeń lub skracasz artykuł w swoim periodyku.
  • Gra kończy się po 12 turach. Jedna tura liczona jest jako rzut kośćmi przez każdego z graczy. Kolejne tury odznaczasz znacznikami, dwoma kośćmi lub pionkiem na "zegarze" jeśli plansza taki posiada.
  • W 12 turze nie możesz już przekładać kart pomiędzy stronami ani skracać ich artykułów, to czas na druk periodyku!
  • Zwycięzcą gry jest gracz który uzbiera w periodyku najwięcej punktów Wartości (lub inaczej liczone punkty w zależności od poniższych wariantów).

 

 

Rys. 1 Skład periodyku

 

Rys. 2  Przykładowe losowe rozłożenie kart żetonów służących do wskazania, z których obszarów będą pobierane karty zdarzeń


Rys. 3  Oznaczenia karty - rewers

 

 

Szybka Gra

Wygrywa gracz, który jako pierwszy skompletuje 8 stron gazety, gdzie jedna strona zawierać będzie 21 punktów objętości (współczynnik pierwszy 10/x/x).

 

Gra Redakcja

Gracz dąży do ułożenia 8 stron gazety przed upływem 12 tur. Jedna strona musi zawierać się w 21 punktach Objętości, a suma punktów Ekonomii (współczynnik trzeci x/x/8) dla wszystkich użytych kart wynieść powinna powyżej 168 punktów. Jeśli posiadasz w talii zbyt mało punktów ekonomii możesz je zastąpić współczynnikiem wartości (z lewego górnego rogu każdej karty).

 

Gra wyzwanie

Zwycięża gracz, który do 12 tury skompletuje pełne 8 stron gazety, gdzie suma punktów Objętości dla jednej strony wyniesie 21, Ekonomia całej skompletowanej gazety przekroczy 200 punktów oraz będzie posiadał najwyższą sumę Wartości spośród wszystkich graczy.

 

Karty zagadek - do czego służą?

Niejednokrotnie zdarzy się, iż skompletowanie zaledwie 21 punktów objętości będzie utrudnione, ponieważ współczynniki objętości kart znacznie wykroczą poza tę liczbę.
W takim przypadku należy posłużyć się kartami Zagadek, które powinny znaleźć się wraz z innymi kartami w przetasowanej talii do gry. Gracz posiadający kartę Zagadkę zadaje wybranej przez siebie osobie pytanie, które znajduje się na karcie (osobie innej niż poprzednio, lub zawsze tej samej jednakże wtedy gracze przed rozgrywką łączą się w pary – zaprzyjaźnione / kooperujące redakcje). Jeżeli osoba pytana odpowie prawidłowo na pytanie może pobrać jedną dodatkową kartę z talii do gry lub zredukować Objętość jednego z posiadanych artykułów o liczbę punktów Objętości zagadki. Gracz, który odgadnie zagadkę, kładzie kartę na danym artykule i "tapuje" go (obraca kartę o kąt 90st.) każdy artykuł można "skracać" tylko raz. Jeżeli gracz nie odpowie na pytanie możliwość pobrania karty lub redukcji punktów objętości może zostać wykorzystana przez zadającego pytanie.

 

Czy wiesz, że…

Codzienność redaktora gazety to nieustanne zmagania zarówno z czasem, doborem treści, jak również odpowiednim rozmieszczaniem ich na stronie. Tzn. łamanie często sprowadza się do starannego selekcjonowania treści, projektowania i składu w ograniczonej przestrzeni wydruku gazety.  Ponieważ „papier nie jest z gumy" cięcie, skracanie i redagowanie to chleb powszedni każdego redaktora.

 

Życzymy udanej rozgrywki!

Odwiedzając regularnie stronę www.kurierpraski.pl uzupełnisz swoją kolekcjonerską talię kart o aktualne wydarzenia, spiesz się – liczba pobrań jest ograniczona! Na stronie redakcji znajdziesz również więcej wskazówek, nowe scenariusze oraz zasady urozmaicające rozgrywkę dla pragnących wyzwań. Zapraszamy również do odbioru wydania papierowego Kuriera Praskiego, gdzie publikowane będą nowe kolekcjonerskie karty do gry, które jednocześnie przekażą najnowsze informacje lokalne.

Zapraszamy!

Autor: Redakcja Kuriera Praskiego

 

    

kliknij w obrazek powyżej aby odczytać odpowiednie artykuły

 

 

Scenariusz II, Rowerem przez Pragę

Celem gry jest zebranie wspomnień i przedmiotów do pamiętnika, w trakcie "rowerowej" wycieczki po Warszawskiej Pradze. Bohaterowie gry wcielają się w postać młodego kuzyna odwiedzającego swoją rodzinę mieszkającą w jednej z dzielnic Warszawskiej Pragi. 

 

Zwycięzcą gry zostaje osoba, która zbierze najcenniejsze wspomnienia. 

 

Waga wspomnień określana jest według współczynnika Wartości na kartach.

 

Zbieranie wspomnień oparte jest na motywach gry "idziemy na grzyby" / "Chińczyka" / "Wyścigi konne". Czyli podążamy zgodnie z ilością oczek na kostce od startu do mety. Gracze przed rozgrywką samodzielnie ustalają który przeciwległy (po skosie) narożnik planszy będzie startem, a który metą. Po dotarciu do mety gracze sumują swoje punkty Wartości lub Objętości. Wygrywa osoba z najwyższą uzyskaną sumą.

 

Do pobrania karty Wspomnienia (przetasowane talie kart: Obszarów, Obiektów, Artefaktów, Wydarzeń, Przewodników) uprawnia odpowiedź na pytanie z karty Zagadki lub pytanie spod QR kodu z planszy.

 

Na planszy umiejscowione są 32 Obszary wymagane do przejścia rozgrywki (dla jednej planszy 32 lub 64 dla dwóch plansz Praga Północ i Prag Południe) – gra szybka, czas trwania rozgrywki to około 20 min.

 

W przypadku uwzględnienia przez graczy na planszy 192 pół ruchu - można tak uczynić ponieważ Obszar na planszy jest podzielony na 6 pól ruchu. W wyniku tego zabiegu gra znacznie się wydłuża w czasie i w ilości zebranych wspomnień.

 

Jeśli talia kart skończy się przed zakończeniem rozgrywki można ukończyć grę przed darciem graczy do mety.

 

Czas rozgrywki wydłuża się do około 90 min. 

 

 

Zestaw do gry to: 

  • plansza (1 lub 2)
  • karty - karty Zdarzeń w dowolnych proporcjach kart: Obiektów, Obszarów, Artefaktów, Przewodników, Reklamy, Wydarzeń na jednego gracza przypada około 60 kart Zdarzeń oraz po 60 kart Zagadek
  • kostka do gry (np. on-line)
  • pionki 

Autor: Nieznany, Adaptacja Kurier Praski

 

Scenariusz III Paparazzi

Informacji jest wszędzie, tylko trzeba ją dostrzec. To motto niejednego redaktora naczelnego wielkiego dziennika czy małej redakcji. Niezależnie od tego czy jest to „dziki wąż”, „exclusive” Paparazzi, korespondenci, nocniki i stringerzy zawsze idą w miasto. Paparazzi to szybka gra, w której wygrywa ten, kto umie najszybciej operować warsztatem dziennikarskim i ma nosa do newsa.

 

Paparazzi to szybka i bardzo zakręcona gra imprezowa. Gra ma niezmiernie proste zasady. Wystarczy dosłownie kilka sekund, aby je zrozumieć i pięć zdań, aby je wyjaśnić:

 

Gracze, w kolejności zgodnej z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, odkrywają karty. Jeśli trafi się karta reklamy bądź na stole znajdzie się 5 z siedmiu możliwych kolorów trzeba szybko przyklepać newsy w najliczniejszym kolorze. Grający, wyposażeni w „aparaty, kamery i dyktafony”, starają się równocześnie złapać najbardziej wartościowe newsy nakrywając je ręką. Zwycięzcą zostaje gracz, który na końcu gry posiada najbardziej wartościowe widomości o czym decyduje wartość Współczynnika.

 

Gra na motywach gry „Packa na Muchy”.

 

 

Zestaw do gry to: 

  • karty - karty Zdarzeń w dowolnych proporcjach: Obiektów, Obszarów, Artefaktów, Przewodników, Reklamy, Wydarzeń. Na całą rozgrywkę przypada po minimum 15 kart dla każdego gracza.

Autor: Christian Reuser Adptacja Kurier Praski

 

Masz pomysł na swój scenariusz lub adaptacje innej już istniejącej gry z wykorzystaniem planszy i/lub kart Vistulian-a? Napisz do nas na kurier@kurierpraski.pl

 

e-mail
środa, 14 października 2020

Komentarze

Nick
E-mail - nie jest wyświetlany w serwisie, służy do kontaktu z redakcją
Twój komentarz
Security Image
Nieprawidłowy kod
secpol - baner  artykuł

Informacyjna Gra Planszowa

RadioPraga.pl poleca:

RadioPraga.pl poleca:
13.07.2022 godz. 19.00 Galeria Elektra, ul. Dobra 31 Wstęp wolny
Czytaj więcej...

Narciarski Dzień Dziecka w Capital Ski – konkurs!

Narciarski Dzień Dziecka w Capital Ski – konkurs!
Narciarski Dzień Dziecka w Capital Ski – konkurs! Nasi Czytelnicy mają szansę wygrać sesję narciarską dla dziecka w Capital Ski.
Czytaj więcej...

Śmierć ostatniego z tygrysów żyjących w Warszawskim Ogrodzie Zoologicznym

Śmierć ostatniego z tygrysów żyjących w Warszawskim Ogrodzie Zoologicznym
  W miniony czwartek Warszawski Ogród Zoologiczny za pośrednictwem swych mediów społecznościowych przekazał informację o śmierci tygrysicy Ratu.
Czytaj więcej...

Gry Informacyjne

Gry Informacyjne
  Gry są obecne w kulturze praktycznie od początków istnienia znanych nam cywilizacji.
Czytaj więcej...

Co słychać w Centrum Praskim Koneser

Co słychać w Centrum Praskim Koneser
Pogoda ostatnio nas nie rozpieszcza.
Czytaj więcej...

Decydująca faza walki o Play-Off – SKK Polonia Warszawa podejmie zespół Ślęzy Wrocław, wicelidera Energa Basket Ligi Kobiet

Decydująca faza walki o Play-Off – SKK Polonia Warszawa podejmie zespół Ślęzy Wrocław, wicelidera Energa Basket Ligi Kobiet
    Ekstraklasowy zespół koszykarek Polonii Warszawa powraca do hali Centrum Sportu Wilanów, by w sobotę 5 lutego o godz.
Czytaj więcej...

Miesięcznik “Przystanek Grochów” najlepszym periodykiem wśród zakładów karnych i aresztów śledczych w Polsce.

Miesięcznik “Przystanek Grochów” najlepszym periodykiem wśród zakładów karnych i aresztów śledczych w Polsce.
I miejsce w VII Ogólnopolskim Konkursie “Szpalty za kratą” organizowanym przez Zakład Karny w Rawiczu dla miesięcznika “Przystanek Grochów” „Szpalty za kratą” Ogólnopolski konkurs „Szpalty za kratą” adresowany był do zespołów redakcyjnych – składających się z osób pozbawionych wolności – wydających periodyczne gazetki zakładowe.
Czytaj więcej...

Nieoczywiste rozmowy o dziejach świata. Poleca Freekonomia!

Nieoczywiste rozmowy o dziejach świata. Poleca Freekonomia!
Rewelacyjna podróż przez wieki jaką zaprezentowała nam autorka książki " Wędrówki przez czas" Pani Beata Janowska to zbiór wywiadów z najtęższymi umysłami historii Polski i Europy jaki obecnie nosi nasza umęczona ziemia.
Czytaj więcej...

Turniej piłkarski w Parku Skaryszewskim

Turniej piłkarski w Parku Skaryszewskim Klub sportowy drukarz warszawa zaprasza wszystkich sympatyków piłki nożnej na wspólne świętowanie z okazji 103 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości!!!   W Parku Skaryszewskim oraz na Kamionkowskich Błoniach Elekcyjnych rozegrany zostanie w ramach obchodów Święta Niepodległości turniej piłkarski dla rocznika 2011.
Czytaj więcej...

Finał charytatywnej akcji #KoszulkaOdSerca

Finał charytatywnej akcji #KoszulkaOdSerca #KoszulkaOdSerca Akcja #KoszulkaOdSerca została przygotowana we współpracy z Fundacją Ronalda McDonalda, z którą jednostka posiada podpisane porozumienie o współpracy.
Czytaj więcej...

Freekonomia poleca!

Freekonomia poleca! Wydawnictwo MT Biznes
Czytaj więcej...
secpol - baner  artykuł

Nasz aktualny numer

Listopad 2020 nr. 19
pion_koncepcja
zwolnieni z teorii
freekonomia
sekacz

Pogoda

Kurs Walut

sekacz
sekacz
pion_koncepcja